Nya kurser i Religionsvetenskap och lite framtidsplaner

Igår startade en ny kurs för terminen. Bibelvetenskap. Väldigt intressant för den som är intresserad av religion, som jag. Under terminen ska vi utefter ett vetenskapligt perspektiv inspektera och kanske till och med analysera Kristendomens heliga skrift som helhet. Kursen är uppdelad i två delar, Gamla Testamentet och Nya Testamentet. Igår började vi med det Gamla Testamentet och kommer koncentrera oss på den några veckor framöver. Som jag tror många känner till är ju Gamla Testamentet inte enbart Kristendomens heliga text men förekommer även inom Islam och är vad Judendomen kallar för TaNaK. Därför är den här delen extra intressant innan jag kommer koncentrera mig helt på enbart Kristendomen.

Nu när jag ändå har börjat skriva ett inlägg kan jag berätta lite om mina framtidsplaner inom Teologi. Jag har starka funderingar på att läsa utomlands. Det finns möjligheter att läsa Religionsvetenskap på bl.a. Irland och jag har pratat lite löst om det här med min andra hälft här hemma och kommit fram till att det faktiskt inte skulle vara helt fel att studera Religionsvetenskap på Irland och bo där i några månader. Sedan har jag tanken att när jag fått min kandidatexamen i teologi (om sisådär 3 år) ska jag och maken kanske ta oss iväg på en språkresa till Rom, Italien, och då tänkte jag också passa på att studera katolicismen mera ingående innan jag kommer hem och hänger mig åt protestantismen och svenska kyrkan.

På måndag börjar jag en till kurs som jag ska gå den här terminen. Tros - och livsåskådningsvetenskap. Egentligen hade de upprop redan förra måndagen men jag missade det pga att jag inte visste om jag hade kommit in på kursen eller inte. Så på mina första två timmar med Tros - och livsåskådningsvetenskap ska jag delta i ett obligatoriskt seminarium om en bok som jag beställt hem från Adlibris men inte fått än. Jag fick ta mig till Norrköpings stadsbibliotek och låna boken på svenska (fast enligt kurslitteraturhänvisningen ska den vara på engelska) och lusläsa den över helgen så att jag har någonting att komma med på seminariet på måndag.

Victoria säger:

Utlandsstudier låter toppen! Och Irland skulle inte vara helt fel att bo på :) Jag går lite i samma tankar fast jag vill till Budapest. Nu ser vi till att detta blir verklighet :)

 2011-01-29     22:46:17     http://stjarnstund.blogg.se/
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?