Laddat samtalsämne

Det är märkligt det där med pengar egentligen. Det är ett laddat ord om man tänker efter. Pengar hör till vår tillvaro. Vi sparar och vi spenderar.

Det som jag tycker är mest märkligt är att människor runt omkring tror att de har rätt att påpeka och lägga sig i andras ekonomi. "Hur har du råd med det där?" "Du borde inte köpa så mycket tv-spel!" "Vad ska du med det där till?" osv.

Vad man spenderar sina pengar på är upp till en själv. Det är pengar som man tjänat på egen hand. Pengar som är personliga. Pengar som är mina, och ingen annans. Folk blir nästan otrevliga och nonchalanta när de får veta att man spenderat pengar på någonting som man ville ha. Är det avundssjuka? Självklart är det det! Av någon anledning tar de ut sin frustration på de som använder sin frihet att göra som de vill med sina pengar när de själva inte vågar eller kan.

Nu kanske det är så att just du inte är avundssjuk. Du kanske bara är nyfiken. Och visst, det är tillåtet att vara nyfiken. Men ska man verkligen kasta sig in i ett samtalsämne som pengar med en annan människa? Pengar är ett diffust ämne för alla utomstående. Du vet till exempel inte hur mycket jag lever på i månaden och jag vet inte hur mycket du lever på i månaden. Din ekonomi är diffus för mig. Och min ekonomi är diffus för dig. Därför finner jag det klumpigt att kommentera någon annans ekonomi. Håll koll på din egen istället!

Det här inlägget skrev jag efter att ha läst DET HÄR inlägget i bloggen Mamma och bullen. Det fick mig att tänka på hur laddat samtalsämnet pengar egentligen är. Det kan leda till frustrationer och skapa missförstånd mellan människor. Gud vet hur många diskussioner jag hamnat i om ekonomi och pengar genom mina vuxenår. Men det har också ökat förståelsen för att det är ett jobbigt och känsligt ämne för de flesta människor. Och som slutsats vill jag påminna er läsare om att försöka förstå att ni inte har alla korten på bordet när det kommer till någon annans ekonomi. Håll koll på er egen istället!
Em - Mamma till Malva. säger:

Åh, vilket bra inlägg! Mitt i prick skulle jag vilja säga! :) Jag förstår verkligen inte varför en del tycker det är okej att försöka rota i okända människors privata frågor - jag skulle ju aldrig gå fram till någon på stan & fråga hur sjutton de kan köpa dyra skor eller kläder till sitt barn. Det vore helt absurt! & när folk klagar på hur man spenderar sina pengar; det är ju inte DERAS pengar, det är MINA. De behöver inte betala ett öre! Så varför gnälla? Ja, du har ju redan sagt allt som behöver sägas & det mycket bättre än vad jag kan få fram! :)

 2011-02-15     17:59:26     http://mammaochbullen.blogg.se/
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?