Bloggutmaning dag 2 - Meningen bakom mitt bloggnamn

För flera herrans år sedan, kommer inte ihåg när (kan ha varit typ sommaren innan jag började musikgymnasiet, vilket var för över 10 år sedan, eller till och med någon gång ännu tidigare), så skulle jag hitta ett internetnamn åt mig, som jag kunde använda som användarnamn på diverse sidor på internet. Mamma och pappa hade äntligen skaffat internet hemma och jag kunde äntligen bli lite internetsocial, som alla andra.

Så, jag plockade upp en gammal engelsk-svensk ordbok från förlaget Norstedts och försökte hitta ett enkelt annorlunda engelskt ord för elak (istället för det gamla vanliga evil), för det var precis vad jag tyckte att jag var då. Elak. Eller smått elak. Och där under bokstaven C hittade jag catty, vilket enligt översättning till svenska betyder småelak. Och det var ju perfekt, tyckte jag. Mitt internetnamn blev Catty. Har till och med fått ett kortetui med namnet Catty ingraverat på av en vän som tyckte det var en rolig souvernir att ta med sig till mig när hon var i Spanien och pluggade några månader.

Jag har använt internetnamnet Catty i mer än tio år nu och aldrig velat byta ut det. Så när det var dags att börja blogga för ungefär två år sen (har bloggat längre än så och haft en blogg innan som hade samma namn, men den bloggen fanns inte här på blogg.se) så tyckte jag att bloggnamnet Mitt liv som Catty skulle passa bra. Mer eller mindre skulle man kunna säga att mitt bloggnamn egentligen är Mitt liv som småelak.
Victoria säger:

Kul att läsa bakgrunden till smeknamnet :) jag har alltid trott att det haft något med katterna att göra :) Hade ingen aning om att catty är engelska för småelak.

 2011-04-21     23:47:16     http://stjarnstund.blogg.se/
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?