Sverigefinskt projekt: Generationsbroar

Jag är aktiv inom sverigefinskt församlingsarbete, bl.a. är jag sekreterare i Sverigefinska verksamhetsrådet och representant för verksamhetsrådet i Sverigefinska samarbetsgruppen (en grupp som innefattar alla finska föreningar från krigsveteranerna till Finska föreningen i Norrköping). I våras började vi planera ett projekt som vi kallar för "Generationsbroar" vars syfte är att vi som Sverigefinnar ska ta del av det finska kulturarvet. Under 5 lördagar under hösten här kommer vi att ha olika teman där Sverigefinnar i Norrköping och även utanför Norrköping ska få ta del av finsk kultur. Alla är välkomna, finne eller inte finne. Lördagen den 16/10-2010 kl.11.00-16.00 på Matteusgården är startskottet för det här projektet och temat är MUSIK. Jag, tilsammans med Pentti Salmenranta har ansvar för hela planeringen och programmet under den här lördagen som vi kallar för "Musikhändelse". Vi kommer bl.a. att prata om finsk folkmusik och finska tonsättare, det blir musiklyssning, allsång, musiktävling, lite uppträdanden och det bjuds på soppa. Allt är gratis! Allt är dock på finska men musik kan man ju njuta av oavsett språk. Jag kommer även att försöka översätta till svenska så gott jag kan om det skulle hända att någon svensk dyker upp och delar det roliga med oss.

På måndag ska jag bli intervjuad i Sisuradio (Sveriges Radio Finland) av radioprataren Pirjo Rajalakso och intervjun kommer att sändas senare under veckan. I intervjun kommer jag att berätta mer om projektet och göra så mycket reklam jag bara kan! Intervjun kommer vara helt på finska men jag tänker ändå lägga ut en länk till intervjun när den finns uppe på Sveriges Radios hemsida.
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?