15% av mig själv styrs av samhällets skönhetsideal.

Som några av er läsare redan vet så är jag mitt uppe i en "bantningskur" som ni kan läsa om i min andra blogg Ninaka. Den här kuren har fått mig att börja fundera en hel del kring skönhetsideal och utseende och varför jag tvingar mig själv igenom den här 7 veckors-kuren som jag planerat.

Gör jag det för att jag påverkats av all reklam, alla tjejtidningar, klädbutiker, alla nedlåtande blickar jag får på stan etc? Lite kanske! Jag kan inte ignorera det faktum att min kropp inte ser ut så som kläddesignerna räknat med. Jag kan heller inte ignorera ALLA blickar jag får på mig när jag går på stan för att jag är lite större än de flesta. Det finns en gräns för hur mycket jag tål. Men samtidigt är det inte samhällets skönhetsideal som styr hela mitt beslut att gå ner i vikt. Det kanske är det till 15%. 85% av mig vill gå ner i vikt för att jag vill ha barn i framtiden utan att min vikt ställer till med besvär, jag vill slippa ryggont varje kväll och jag vill göra det lättare för mig själv att handskas med min reumatism, som sitter i mina leder.

Så här ser det alltså ut för mig:
15% av mig vill gå ner i vikt för att jag också vill vara "modellsnygg" och klä mig i regular size kläder.
85% av mig vill gå ner i vikt för hälsans skull.
Sanna säger:

SV: Ja, det ska vi så klart.

 2010-06-04     19:11:20     http://mammasvardag.blogg.se/
Emma säger:

Viktigaste är att man går ner i vikt för hälsans skull. Hälsan är viktigare än utseendet.

 2010-06-05     17:44:53     http://kaarleksbarnet.blogg.se/
Emma säger:

Ja, jag kan säga till då.



Vad bra att du har gått ner.

 2010-06-05     21:49:05     http://kaarleksbarnet.blogg.se/
chaya säger:

Jag är stolt över dig! både för att du kämpar så hårt och att du tänker bra om det!

 2010-06-07     15:55:22
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?