Varför vill jag bli diakon?

Jag kan tänka mig att det finns någon därute som undrar varför jag vill utbilda mig till diakon. Svaret är enkelt. Eftersom jag är två-språkig (pratar finska och svenska flytande) och är av andra generationens finlandssvensk (född i Sverige och dotter till första generationens finska invandrare) så har jag fått erfara att första generationens finlandssvenskar lätt tappar det svenska språket när de blir äldre och får allt svårare att göra sig förstådda trots att de bott i Sverige i 30 år eller mer. Många söker tröst i kyrkan och dess gemenskap men även där kan det bli svårt att få sin röst hörd om man har svårt med språket. Min tanke var att hjälpa första generationens finlandssvenskar och samtidigt försöka få mitt språk att leva vidare bland andra och tredje generationens finlandssvenskar. Och som diakon har jag en chans att göra detta. Att vara ett stöd för gamla så som unga och vara ett sorts språkrör för dessa människor.

Det är svaret till varför jag vill bli diakon.
Sanna säger:

SV: Roligt att du hade en härlig dag och att den vart bättre än du föreställt dig. Hade en bra dag trots allt.

 2010-07-23     01:08:48     http://mammasvardag.blogg.se/
Kristina säger:

Hej Nina!

Har nu förstått att det snart är dags för Dej och Din fästman att bli Man & Hustru. Skulle vilja komma och titta på Er vigsel i kyrkan om jag får och det inte är för långt bort. Vart är det Ni ska gifta Er och hurdags? Vet att min son Martin har fått en inbjudan men tyvärr inte kan komma pga för lång resa hit till Norrköping. Lycka Till /Kristina

 2010-07-23     19:35:37
Jonesy säger:

Jag är trött och trög... Vad är en diakon?

 2010-07-23     21:31:05     http://jonesythekatt.blogg.se/
Jonesy säger:

SV: Jaha! Då hänger jag med :) Jag tror det kommer passa dig bra. Så länge du trivs med ditt val så kommer du bli bäst liksom!

 2010-07-24     08:45:11     http://jonesythekatt.blogg.se/
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?