Det här med sömn...

...är någonting som jag fått för mycket av den senaste tiden, vilket har gjort mig seg och zombielik. Men det går i perioder. Jag brukar aldrig få tillräckligt med sömn för att jag ska må bra. Antingen är det för mycket eller för lite. Så ett av mina nyårslöften till den nya året är att följa dessa nedanstående råd.

- Använd sängen till bara sömn (låt till exempel bli tv-tittande och läsning i sängen).
- Ha lagom temperatur i sovrummet.
- Undvik att äta strax innan du ska gå och lägga dig.
- Undvik träning, varma bad, nikotin och alkohol två timmar före läggdags.
- Undvik koffein om kvällarna (detta inkluderar alla drycker som innehåller koffein. Dvs kaffe, te, coca cola och andra drycker. Kolla på innehållsförteckningen).
- Förbered kroppen för sömn genom att ägna dig åt samma rutiner före läggdags.
- Gå inte och lägg dig förrän du är mycket sömnig, oavsett vad klockan är.
- Gå upp ur sängen om du har legat vaken i mer än 20 minuter. Ägna dig åt något avkopplande. När du blir sömnig igen ska du lägga dig. Om du åter igen inte har somnat efter 20 minuter ska du gå upp igen och ägna dig åt något avkopplande tills du blir sömnig på nytt.
- Gå upp samma tid på morgonen varje dag.
- Sov inte på dagen.
- Ha tålamod! Det tar tid att bli av med sömnproblem. De flesta som följer ovan nämnda råd brukar uppleva att sömnen förbättras inom en till två veckor.

(Informationen har jag hittat i en tidning som jag inte kommer ihåg vad den heter).
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?