Min första skoldag på Linköpings universitet

Idag var min första skoldag. Det var introduktion och en föreläsning. Faddrarna kom och presenterade sig och pratade lite om nolle-p. Vi fick schema för de två kommande veckorna med en massa roliga aktiviteter. Det skulle tydligen vara "My little pony"-tema. Jag hoppas att jag ska kunna vara med på så många aktiviteter jag bara kan eftersom jag ändå kommer att vara "fast" på Linköpings universitet ett tag. Man vill ju lära känna de andra.

Föreläsningen vi hade handlade om "att studera religionshistoria". Läraren (som förövrigt är dansk och bryter väldigt tydligt på danska så ibland förstår/hör man inte vad han säger) pratade om olika filosofer som har haft betydelse för religioner och världsbilder. Ett väldigt intressant ämne. Tills på torsdag måste vi läsa kapitel ett ur Fiona Bowies bok "The anthropology of religion". Jag får ta mig till Campus Norrköpings bibliotek och hitta boken där då jag inte fått hem kurslitteraturen än.

Efter föreläsningen hakade jag och en annan tjej på faddrarna som visade oss runt på Campus Valla och berättade lite om vad man ska hålla reda på och så. Sedan fick vi ett häfte som heter "Studenten" där all nödvändig information finns med i. Den har tips om studentekonomi, kartor över campusområdet, vilka studentkårer som finns och en massa annan "bra-att-veta"-information. Och det som inte finns med i "Studenten" finns antingen på LiU's hemsida eller i huvudet på elever som levt på LiU länge. Eller så kan man vända sig till lärarna eller studievägledarna eller någon annan person man lyckas haffa. Sammanfattningsvis verkar det finnas hjälp att få om man skulle behöva det.

Efter den guidade turen över Campus Valla-området var jag tvungen att dra mig in till Linköpings centrum, närmare bestämt till Linköpings stifts kansli för att prata med Stiftsdiakonen Kristina Nedell. Vi pratade om min framtid och vad jag behöver läsa för att kunna utbilda mig till diakon. (Mer om det någon annan dag).

Nu är jag väldigt slut i huvudet efter en hel dag med information och nya intryck.

Det har varit en bra dag!
Emma säger:

tack så mycket!

 2010-08-25     07:00:10     http://emmaelisabets.blogg.se/
chaya säger:

Ah jag hoppas min första dag blir lika lyckad som din! Låter som du har haft en bra och händelserik dag även om du fick pressa huvudet fyllt med ny information!



Kommer du ihåg allt fortfarande?

 2010-08-25     13:22:02     http://chayachan.blogg.se/
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?