Internet - en helt egen kultur där förmågan att tänka efter före försvinner.

Internet. Ett fenomen där människor beter sig som idioter. Vett och etikett glöms bort. Internet. Ett ställe där alla kan vara mobbare utan att avslöja sitt riktiga namn. Ett ställe där otrevlighet når en ny nivå. Det glöms bort att känslor finns även på nätet. Sen är det så lätt att vara kaxig och elak mot en person som man inte har fysiskt framför sig. Förmågan att tänka efter före försvinner. Precis som i matbutikerna på löningsdagen. Eller när det är 50% rea på H&M. Har jag rätt eller svamlar jag bara?

Det sägs att en människa som intresserar sig för att läsa bloggar och kommentera med elakheter inte har något liv. Men jag måste ändå säga att det är en helt egen kultur i sig. Det finns kriterier för att klara av att vara en del av kulturen där att såra andra är målet. Dåligt självförtroende och oförmåga att tänka efter före. En typisk mobbare i den fysiska världen. Men man kan ju leva dubbelliv. Snäll och trevlig i den fysiska världen och mobbare i cyberspace.   

Som tur är har jag aldrig råkat ut för elaka människor i min blogg. Men jag känner några som har råkat ut för det. Och till er säger jag: Skratta bara åt dem. Deras patetiska försök att såra andra grundar sig i dåligt självförtroende och för varje elak kommentar omvandlas deras redan dåliga självförtroende till styrka hos den de riktar sin elakhet emot.
camilla säger:

fin blogg!, kolla gärna in min blogg, skullle varit jätte kul! :)

 2009-11-12     15:13:06     http://onlyoursunshine.blogg.se/
Jonesy säger:

Du har helt rätt. Skulle inte kunnat säga det bättre själv faktiskt!

 2009-11-13     12:49:03     http://jonesythekatt.blogg.se/
Namn:


E-postadress: (publiceras ej)


URL/Bloggadress:


Kommentar:

        Kom ihåg mig?